voorbeelden

home

introductiestrategie

portfolio management

merkgedreven innovatie

1910 Aviette Contest (bron: Flickr Commons)

Wat introductiestrategie kan betekenen
In het verleden heeft Erik Jan advies gegeven aan bedrijven over de gewenste positionering en communicatie van nieuwe producten, over de prijsstelling van nieuwe producten, over door de klant waargenomen productvoordelen, over de rol van verkopers bij productintroducties, en over de verwachte concurrentenreacties naar aanleiding van nieuwe producten. Ook voor uw bedrijf onderzoekt hij graag hoe u kunt voorkomen dat uw nieuwe product in 1 van de bekende faalscenario's terechtkomt zodat u optimaal profiteert van uw innovatie-investeringen.
+ lees meer over introductiestrategie

portfolio management

De Portfolio Management-aanpak
In het verleden heeft Erik Jan bij meerdere bedrijven advies gegeven hoe je tot zo'n goede portfolio kunt komen. Ten eerste moet dan duidelijk in kaart worden gebracht welke producten een bedrijf op de markt heeft en welke projecten in ontwikkeling zijn. Vervolgens worden deze producten gegroepeerd aan de hand van parameters die een duidelijke link hebben met de strategie van het bedrijf. Tenslotte wordt gekeken hoe het beschikbare budget moet worden verdeeld over de beste projecten, en welke projecten moeten worden gestopt of geparkeerd. Een 3-stappenplan zorgt er voor dat goed rekening wordt gehouden met het gevoelige en politieke karakter van portfoliobesluitvorming.
+ lees meer over portfolio management

merkgedreven innovatie

Merkstrategie als expertise
Erik Jan is zes jaar Director geweest van de Master in Strategic Product Design in Delft; een master waar ontwerpstudenten de essentiŽle kennis wordt bijgebracht over de relatie tussen branding en design. Verder heeft hij veel onderzoek gedaan naar consumentenevaluaties van co-branded producten; een merkstrategie waarbij twee bedrijven samen een nieuw product ontwikkelen en waarbij het product onder beide merken op de markt wordt gebracht. Voorbeelden van deze merkstrategie zijn de Senseo van Philips en Douwe Egberts, en de Beertender van Heineken en Krups.
+ lees meer over merkgedreven innovatie



home

cv

voorbeelden

publicaties

contact